Jeg har tidligere skrevet en guide om hvilke selskaper som er best å leie el-sparkesykler fra i Oslo. I kommentarfeltet ble jeg obs på at mange ønsker å KJØPE el-sparkesykkel i stedet for å leie.
Derfor samlet jeg en hel masse kontakter som HAR kjøpt el-sparkesykler for å finne ut hvilken som var den beste.
Dette er altså en helt 100 % objektiv “best-i-test”-artikkel da jeg ikke samarbeider med noen av el-sparkesykkel-produsentene. 🙂
Først kan jeg bare nevne at disse to produktene vant vår el-sparkesykkel-test:
- Xiaomi Electric Scooter 4 Pro ble testens soleklare testvinner. Den har alt man ønsker seg i en el-sparkesykkel!
- Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (20 km/t) ble kåret til den beste modellen for deg med litt høyere budsjett.
Per dags dato finnes det ikke noe bedre nettsted å handle el-sparkesykler fra enn Proshop.no. Resten av konkurrentene virker direkte useriøse…skal vi være helt ærlige.
I denne artikkelen skal jeg ikke bare vise deg hvilken el-sparkesykkel som er den beste på det norske markedet.
Jeg skal også gå inn på tema som:
- Hvilken el-sparkesykkel som er perfekt for deg på budsjett (under 3000 kroner)
- Hvilke lover og regler som gjelder i trafikken
- Hvordan testen ble gjennomført (les lengre ned på siden)
- Hvordan du eventuelt får reparert sparkesykkelen din
- Alt annet du eventuelt lurer på før et slikt kjøp. 🙂
Dette er vinnerne av vår el-sparkesykkel-test
# | Produkt |
1 | Xiaomi Electric Scooter Pro 4 – Best i test! |
2 | Bydue A3 – En dyrere versjon av testens vinner |
3 | Ninebot G30D – toppmodell fra Ninebot |
4 | Xiaomi Mi Essential Lite – kinesisk budsjettvariant |
5 | Xiaomi Electric Scooter Pro 2 – med cruisekontroll |
6 | Denver Modell SCO-65220 – testens billigste |
7 | MaxWheel e9t – solid styre og høy kjørekomfort |
8 | SoFlow S01 E-scooter – Ekstremt lav vekt |
1. Xiaomi Electric Scooter Pro 4 – Best i test!
Det finnes ikke noen bedre el-sparkesykkel på det norske markedet enn Xiaomi Electric Scooter 4.
Tipp topp klasse.
- Sammenleggbar
- Estimert rekkevidde på rundt 35 km!
- Motorkraft på helt opp til 600W.
- Veldig enkel å kjøre i oppoverbakker med (tåler hele 16 % stigning)
- Passer også til tyngre mennesker (opp til 110 kilo).
- Kommer med vannbeskyttelse i form av IP67.
Denne el-sparkesykkelen hadde rett og slett alle de kvalitetene vi så etter. Et robust og sterkt deksel, en fin og lydløs motor – og sterke hjul.
Vi prøvde til og med å kjøre over en gressplen med noe kvister på, og det var absolutt ikke noe problem.
Tommel opp.
Lang rekkevidde og rask oppladingstid
Da vi testet Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, så opplevde vi en effektiv rekkevidde på mellom 30 og 35 kilometer. Det er veldig langt.
På de ulike nettisdene som selger denne modellen,så står det også at den skal tåle «mellom 30 og 35 kilometer», og det var godt å se at vi klarte å presse ut over 30 kilometer per lading.
Hvis du bare pleier å kjøre korte turer fra A til Å i nærområdet eller i byen, så betyr det i prinsippet at du ikke trenger å lade mer enn èn gang i uka.
Det tok totalt 5 timer og 50 minutter å lade el-sparkesykkelen fra den var helt tom til den ble helt full. Dette er raskt når man tenker på at Xiaomi Electric Scooter 4 Pro er utstyrt med en motorkraft på hele 600 W.
Enkel foldemekanisme & gode dempinger
Èn av tingene som har blitt fremhevet med dette produktet er den gode dempingen. Så vi prøvde oss på å hoppe ned noen fortauskanter i Oslo sentrum. Kanskje ikke noe Bymiljøetaten ville satt pris på – men det fikk i hvert fall testet Xiaomi Electric Scooter 4 Pros dempeevne.
Og det er en svært god dempeevne. Når man kjører rundt med Tier/Voi/Lime, så føler man hver eneste lille småstein på bakken når man kjører fremover. Med 4 Pro, så er det nesten som at du overhodet ikke kjenner at el-sparkesykkelen har vært i bevegelse.
Den andre smarte funksjonen er det som heter «foldemekanisme». Det kan hende at du pleier å ta med el-sparkesykkelen på buss, trikk eller i bilen. I så fall har vi gode nyheter for deg. Det tar knapt 5-6 sekunder å dytte styret nedover. På den måten kan du lett få med deg 4 Pro under armen.
Her ser du bilde av el-sparkesykkelen når den er foldet sammen:
Smart og svært praktisk.
To ulike hastighetsnivåer
4 Pro kommer med en form for sperre som kan sikre deg at du ikke kjører for fort. Dette kan være spesielt viktig hvis du bor i sentrum av en stor by. Hastighetsnivåene ligger på 25 km/t. Det er verdt å nevne at 20 kilometer i timen (+ 10 %) er maks-hastighet i Norge. Det er altså ikke lov å bli målt i hastigheter på el-sparkesykler som går kjappere enn 22 km/t.
Hvis du er helt ny med el-sparkesykkel, så kan det være fint å begynne med 20 km/t. Deretter kan du gradvis gå oppover når du får mer erfaring. Det tar neppe lang tid før du klarer å manøvrere sykkelen i 20 kilometer i timen.
PS! Vi er klar over at enkelte konkurrerende modeller går betydelig fortere enn lovlig fartsgrense. Men vi ber deg instendig om å holde deg unna illegale el-sparkesykler. For både din egen og andres sikkerhet.
Video
Videoen under gir deg et godt innblikk i hvordan de ulike funksjonene fungerer hos Xiaomi Electric Scooter 4 Pro El-sparkesykkel:
Vår dom
Er du på jakt etter en bedre el-sparkesykkel enn Xiaomi Electric Scooter 4 Pro på det norske markedet?
I så fall må du hente frem popcorn, sette deg godt til rette i stolen og se frem til 5-10 timer med scrolling og søking. For det finnes ikke. Vi i Stayclassy er uhyre opptatt av kvalitet når vi bedømmer kvaliteten på el-sparkesyklene.
Denne gangen er vi nær sagt 100 % sikre på at vi har klart å finne den beste modellen.
Produktspesifikasjoner
Toppfart | 20 km/t med vanlig fartssperre |
Toppfart illegal | 30 km/t |
Rekkevidde | ~35 km |
Kan den legges sammen? | Ja |
Maksimal vekt på fører | 110 kilo |
Følger med lader? | Ja |
2. Bydue A3 – En dyrere versjon av testens vinner
Ønsker du en litt dyrere og råere versjon enn testvinneren?
Bra – da har du kommer til rett plass.
- Ekstremt kraftig motor.
- Vanlig toppfart på 20 km/t (lovlig).
- Kommer også i en illegal versjon med toppfart på 55 km/t.
- Godt display som viser fart, fartsmodus samt batteristatus
- Motorkraft på 1000 W – dobbel motor!
- God rekkevidde på hele 60 kilometer under gode forhold.
- Hydraulisk demping for maks kjørekomfort.
En ting skal være helt klinkende klar: A3 er betydelig mer avansert og smart modell som Bydues lillebror (og testvinner) S1.
Det er allikevel naturlig at vi sammenligner disse to modellene da de tross alt selges av samme firma og er utviklet i Byedue-serien.
Etter vår oppfatning er allikevel Bydue A3 et svært godt alternativ for deg som ønsker å kjøpe en solid el-sparkesykkel i en høyere prisklasse. Nå skal vi forklare hvorfor.
Mørkekjøring og lav vekt
Det er spesielt to ting som imponerte oss da vi prøvde Bydue A3.
Du kan fint kjøre Bydue A3 i mørket. Dette kan du gjøre fordi el-sparkesykkelen har lys foran. Dette gjør at du lett kan se hvor du kjører.
I tillegg er A3 den nest letteste el-sparkesykkelen vi testet. Den veier veldig få kilo – og er naturligvis derfor veldig enkel å ha med seg på både buss, t-bane og opp trappene til jobben. 🙂
Godt display og godt frontlys
Vi i Bilduden elsker display som er lette å navigere i – og som har funksjoner som er enkle å finne frem til. Hvor fort kjører vi nå? Hvor mye batteri har vi igjen? Trenger vi snart å lade?
Alle disse tingene er veldig lett å finne på Byedue A3.
Frontlyset er godt og sterkt. Vi kunne ikke finne noen umiddelbar måte å skru det av på, men det gjør heller ingenting. Lykten er ikke så sterk at den kommer til å blende forbipasserende når du kjører på dagtid.
Skinn-håndtak
Ingen i vårt testpanel var veganere.
Og det var kanskje like så greit da vi fant ut at håndtaket på el-sparkesykkelen var laget i skinn.
Ja, du leste riktig. Ekte skinn.
Til tross for at vi utførte denne testen på sommerstid, så føltes ikke håndtaket klamt og ekkelt. Noen skinnprodukter kan ha en effekt av at man blir klam og svett på hendene når man bruker de på varme sommerdager. Slik var heldigvis ikke disse håndtakene. Og takk gud for det.
Video
Også Bydue A3 har fått en videopresentasjon på Youtube:
Produktspesifikasjoner
Toppfart | 22 km/t (lovlig) |
Rekkevidde | ~60 km |
Kan den legges sammen? | Ja |
Følger med lader? | Ja |
3. Ninebot G30D– Beste el-sparkesykkel fra Ninebot
Toppmodellen fra Ninebot imponerer. Kraftig.
Det eneste minuset er den høye prisen.
- Hele 65 kilometer rekkevidde!
- Kraftige lys både foran og bak (fungerer til mørkekjøring)
- Kan også fint kjøres i lett terreng
Da vi fant ut hvor lang rekkevidde det var på denne el-sparkesykkelen fra Ninebot, så tenkte vi:
«WOW! Den er jo perfekt til lange søndagsturer!»
65 kilometer er ufattelig langt. Men den ekstreme rekkevidden er ikke den eneste grunnen til at du bør vurdere Ninebot G30D.
Energy Recovery System og Smart Battery Management
Disse buzzordene høres kanskje ut som noe som er trukket ut fra en salgspitch fra en sleip eiendomsmegler.
Men disse funksjonene har faktisk noe fornuftig ved seg.
- Energy Recovery System er grunnen til at el-sparkesykkelen utnytter all energi på best mulig måte. Nettopp derfor har den lang rekkevidde og en sterk motor.
- Smart Battery Management sikrer at batteriet ikke kveles med tiden, samt at det alltid utnyttes når el-sparkesykkelen er ladet helt opp.
Andre anmeldelser verdt å nevne
Da tek.no, et av Norges største teknologimagasin, testet G30D, så var overskriften på artikkelen:
«En mester på rekkevidde».
Nok sagt.
Dobbelt bremsesystem
Ninebot har implementert et svært avansert bremsesystem i flere av sine elektriske sparkesykler. Men fortvil ikke: det er ikke avansert for deg som forbruker.
Det er teknologien som ligger til grunn i el-sparkesykkelen som sikrer at bremsene aldri skal svikte. Hvis frontbremsen skulle av en eller annen grunn bli satt ut av spill, så har Ninebot G30D en ekstra trommelbremse bak som stepper inn og sikrer at du får stoppet.
Manglende støtdemper
En av våre kriterier for å anbefalte Mywalk T4 som testens vinner var produktets eminente og behagelige støtdemper.
G30D har dessverre ikke noen støtdempere, og det var ganske tydelig risting i hele sparkesykkelen da vi hoppet ned fra en fortauskant.
Video
Under finner du video av en svært entusiastisk engelskmann som gir en ærlig produktanmeldelse av en el-sparkesykkel i Ninebot G30-serien. Vi i Bilduden har febrilsk prøvd å finne ut av om «G30» er samme modell som kalles «G30D» i Norge, men det kan vi ikke verifisere.
Vi kan i hvert fall slå fast at el-sparkesykkelen i videoen under er svært lik den vi testet i Oslos gater:
Oppsummering
Alt i alt en svært god el-sparkesykkel. Denne bør absolutt stå på ønskelisten til personer som har et behov for å kjøre lange strekninger.
Produktspesifikasjon
Batteri | 551Wh |
Motorkraft | 350 W (700 W maksimalt) |
Ladetid | 6 timer |
Topphastighet | 20 km/t |
4. XiaoMi MI Essential Lite– Kinesisk budsjettvariant
Xiaomi har gjort seg store på smartklokker, mobiltelefoner, datamaskiner og… nå også el-sparkesykler.
- Svært billig
- 20 km rekkevidde
- Tåler både regn og snø!
Denne el-sparkesykkelen fra Xiaomi er veldig enkel – på alle måter.
Den føles kanskje like billig ut som den ser ut. Og det er ikke noe kompliment.
Vi velger allikevel å ha den med i oversikten over anbefalte el-sparkesykler. Ikke bare kan du skaffe deg den til en svært billig penge. Vedkommende som lot oss teste dette produktet sa at han hadde kjørt med den midt på vinteren i Norge uten noen negative konsekvenser.
Det står også inne på NetOnNet at den tåler både «vannsprut og regn». Dette bygger på at XiaoMi MI Essential Lite er laget i det som heter flyaliminium. Det er et vanntett og stabilt materiale.
Nøytralt design
Skal du kjøpe en el-sparkesykkel til en moteguru som virker bryr seg om hvordan han/hun ter seg?
Kjøp denne.
Det kan ikke å galt.
Slitesterk og lang holdbarhet
Bildudens testpanel fikk låne Xiaomi Essential Lite fra en person som hadde eid el-sparkesykkelen i to år. Det som imponerte oss mest var at det ikke var noen tegn til aldring:
- Batteriet var like sterkt som dagen produktet ble kjøpt
- Ingen synlige skrammer eller riper
- Alle funksjoner fungerte akkurat på samme måte som for to år siden
Dette vitner om at Xiaomi, til tross for sitt noe frynsete rykte internasjonalt, har skapt en elektrisk sparkesykkel som er av svært god kvalitet. Tommel opp.
Sviktende motorkraft og akselerasjon
Når trafikklyset går fra rødt til grønt, så ønsker man å kjapt akselerere forbi alle andre trafikanter. Det er litt vanskelig med Mi Essential Lite. Den mangler rett og slett kjapp akselerasjon.
For en mann på litt over 80 kilo, så tok det nøyaktig åtte sekunder fra vi begynte å gasse til vi var oppe i maksimal hastighet (20 km/t). Det er betydelig flere sekunder til toppfart sammenlignet med andre produkter i testen.
Den manglende motorkraften kan kanskje best merkes i oppoverbakker. En kort oppoverbakke like ved det kongelige norske slott reduserte maksfarten fra ~20 km/t til 13-14 km/t.
Video av Xiaomi Mi Essential Lite
Produktspesifikasjoner
LED-Display? | Ja |
Toppfart | 20 km/t |
Motoreffekt | 250 W |
Maksvekt fører | 100 kilo |
5. Xiaomi Electric Scooter Pro 2– Med cruisekontroll
Dette er en betydelig dyrere og sterkere modell fra Xiaomi.
- Hele 45 kilometer rekkevidde
- Innebygget cruisekontroll
- Bremsesystem med E-ABS
- Lykter både foran og bak
- Kobles til app via Bluetooth
Støtdemperen på denne versjonen fra Xiaomi er ufattelig deilig. Man tenker kanskje ikke over at noen av de utleie-el-sparkesyklene har noen form for støtdemper.
Det er først når du har prøvd en elektrisk sparkesykkel med støtdemper at du begynner å kjenne forskjellen.
Xiaomi Mi Pro 2 er veldig enkel å ta med seg rundt. Den veier knapt 14 kilo og kan legges sammen på noen få sekunder.
God i mørket
Modellens front- og baklykter er svært hendige når man kjører i mørket.
I tillegg har Xiaomi satt på reflekser på sidene, noe som gjør at det er lett for andre trafikanter å oppdage deg når du kjører på kveldstid. Veldig hendig og smart.
Smart mobilapp
Xiaomi er ikke bare en produsent av el-sparkesykler. Det kinesiske firmaet er også en av verdens største mobilprodusenter.
Og hva gjør en mobilprodusent når de produserer en el-sparkesykkel?
De lager selvfølgelig en app til den!
Appen er kjempeenkel å bruke, og her kan man blant annet:
- Se status på el-sparkesykkelens funksjoner
- Skru av og på bremselyset bak
- Justere kjørehastighet
- Gi info om batterilevetid
- Kobles vanlig til bluetooth
Vanntett eller sprutsikker?
IP45-vanntetthet kommer med el-sparkesykkelen. Noen definerer det som at det er vanntett, men vi ville vært veldig forsiktige med å kjøre Xiaomi Scooter Pro 2 i «all slags vær».
Ut over det, så virker denne el-sparkesykkelen å være veldig enkel å kjøre rundt med. Brems & gass-funksjonen er som de aller fleste konkurrenter: plassert på høyre side av styret. Det vi må berømme Xiaomi for er å ha laget en sensitiv og god knapp. Det er mange konkurrenter som er mye verre på akkurat denne biten.
Video: Hvordan kjøre Xiaomi Electric Scooter Pro 2 i en skandinavisk storby?
Det er vi i ferdig med å finne ut av nå.
Brukeren «TwoRedPassports» har lagt opp en 1 time og 35 minutter video som viser hvordan han kjører hele 30 kilometer med denne el-sparkesykkelen fra Xiaomi.
Videoen gir deg også et innblikk i hvordan displayet fungerer:
Produktspesifikasjoner
Motorkraft | 300 W |
Rekkevidde | 45 kilometer |
Totalvekt | 14,2 kilo |
Materiale | Aliminium |
6. Denver modell SCO-65220– Testens billigste
En god modell for deg som ønsker noe veldig enkelt og billig.
- 12 kilometer rekkevidde
- Med ringeklokke (passer perfekt i byen)
- Tar bare to timer å lade den
- Fint alternativ til barn
Prisen er kanskje det beste argumentet for å kjøpe Denver sine elektriske sparkesykler.
Dette er et firma som nærmest utelukkende lager el-sparkesykler som passer godt inn i bybildet. Lette, kjappe å lade, enkle å ta med seg – og, dessverre, en ganske beskjeden rekkevidde.
Manglende rekkevidde
Det største problemet med denne modellen fra Denver er rekkevidden.
Den er verken ubehagelig å kjøre med eller vanskelig å styre. Men når man må lade hver gang man har kjørt 12 kilometer (eller mindre…), så får man fort et problem.
I våre øyne mener vi kanskje at denne el-sparkesykkelen er midt i blinken for foreldre som ønsker å gi barna sine en elektriske sparkesykkel de har lyst til å bruke rundt i nabolaget. Den er tross alt ikke dårlig – den er bare en lettvekter.
Asfalt – ikke terreng!
Den kjente «terreng-testen» ble utført på flere av produktene i testen. Vi kan trygt slå fast med en gang at Denver SCO-65220 ikke bør brukes utenfor vanlige fortau. Der de fleste konkurrerende produkter i hvert fall kommer seg frem sakte men sikkert, så gjør ikke Denvers modell det.
Der sto vi midt på en gressplen i Oslo sentrum. Bom fast. Og med gass-håndtaket trykket helt inne.
Det kan umulig ha sett særlig smart ut.
Produktspesifikasjoner
Maks hastighet | 20 km/t |
Rekkevidde | 12 kilometer |
Hjulstørrelse | 6,5″ |
LED-Display | Ja |
7. MaxWheel e9t– Godt og solid styre
Et problem hos mange el-sparkesykler er at styret blir lett ødelagt.
MaxWheel e9t har det mest robuste styret av samtlige produkter i testen.
- Svært god kjørekomfort
- Hele el-sparkesykkelen kjennes veldig robust
- Rundt 20 kilometer rekkevidde
Vi fikk inntrykket av at denne el-sparkesykkelen er svært god hvis du bor utenfor de største byene. Den tåler litt røft terreng – og er veldig stabil til tross for at den kommer opp i toppfart.
Sterkt styre – lite risting
Produsenten av E9T selger faktisk denne el-sparkesykkelen med «riste-garanti». Hvis du er lei av å kjenne hele kroppen riste som en milkshake når du kjører på byens brostein, så har du kanskje løsningen foran deg akkurat nå?
Kort ladetid & begrenset rekkevidde
Ladetiden ligger på 150 minutter – noe som er svært kort. Mange av konkurrentene trenger rundt 5-6 timer på å gå fra utladet til fulladet.
Dessverre hører ofte en kort ladetid sammen med kort rekkevidde. MaxWheel e9t har en rekkevidde på rundt 20 kilometer. Litt mer hvis du kjører bortover/nedover. Og naturligvis litt kortere distanse hvis du kjører i bratte oppoverbakker.
Motorkraften i seg selv er det ikke noe galt med. Den er på 350 W (maksimalt 700 W). Problemet er at batteriets kapasitet er litt begrenset. Man kan se på MaxWheel E9T som et stort fyrverkeri med masse gode funksjoner – men som brenner opp kruttet litt for kjapt. 🙂
Produktspesifikasjoner
Maks hastighet | 25 km/t |
Ladetid | 2,5 timer |
Total vekt | 12,5 kilo |
8. SoFlow S01 E-scooter – Lav vekt og sterk motor
En lettvekter som klarer å spakre godt fra seg.
- Sterk motor
- Forholdsvis lav pris
- Fint display foran på el-sparkesykkelen
En liten outsider i testen som kommer (kanskje ufortjent…) på 8. plass. Og med «ufortjent», så mener vi selvfølgelig at den skulle kommet høyere.
Skremmende lav vekt
Da undertegnede, en mann på rundt 90 kilo, skulle teste denne el-sparkesykkelen, så var jeg først litt redd for å ødelegge den. Den har en så ufattelig lav vekt at man nesten ikke skulle tro det.
Men det viser seg at til tross for at den knapt veier noe, så er SoFlow S01 utstyrt med en sterk og robust motor.
Et perfekt valg for deg som ønsker en sterk el-sparkesykkel som er lett å ta med seg rundt når den er sammenklappet.
Buss, universitetet, t-bane og opp 20 etasjer
Overskriften indikerer bare hvor det er lett å ta med denne el-sparkesykkelen.
Er du hele tiden på farten og ønsker å ta med deg framkomstmiddelet rundt, så vil denne varianten være midt i blinken for deg.
Video
Under ser du en video av en dame som har gått nøye til verks når hun omtaler hennes oppleveles med SoFlow S01.
PS! Videoen er på engelsk.
Produktspesifikasjoner
Motorkraft | 300 W |
Total rekkevidde | 12 kilometer |
LED-display | Ja |
Total ladetid | 300 minutter |
Dette må du tenke på når du kjøper en el-sparkesykkel
Rekkevidde
Det er svært store forskjeller i rekkevidde på de el-sparkesyklene vi har testet.
Tabellen under gir noen eksempler på spesifikke produkter som har ulik rekkevidde:
Produkt | Rekkevide (km) |
SoFlow S01 | 12 kilometer |
Xiaomi Electric Scooter Pro | 45 kilometer |
Ninebot G30D | 65 kilometer (!) |
Som du kan se, så er det ufattelig store forskjeller på rekkevidde.
Når du skal finne en sparkesykkel som passer dine behov, så må du tenke:
- Kjører du ofte langturer uten tilgang på strøm?
- Bruker du el-sparkesykkelen mest i byen?
- Er det noen andre grunner til at du ikke skulle ønske å lade el-sparkesykkelen så ofte (feks at du alltid lagrer den utendørs i garasjen)?
Vekt
Det er primært to grunner til at vekt spiller en rolle når du velger el-sparkesykkel.
- Tyngre modeller er ofte mer holdbare og robuste
- Lettere modeller er enkle å slå sammen og ta med seg på buss, t-bane og rundt omkring på skole/jobb
Også her er det store forskjeller blant de produktene vi har anbefalt. Det varierer helt fra 11 kilo til 20 kilo.
Ofte har lett vekt en sammenheng med lav motorkraft og lav pris.
Oppladingstid
Enkelte små sparkesykler tar det bare et par timer å laste opp fra 0 % til 100 % batteri.
Andre tar det 5 timer å lade.
Når brannvesenet (Brannvernforeningen.no) har vært ufattelig tydelige på at man ikke skal lade el-sparkesykkelen om natten, så begynner plutselig ladetiden å spille en stor rolle. Har du tid til å lade den i fem timer etter at du kommer hjem fra jobb/skole før du legger deg?
Eller ønsker du rett og slett en litt mindre versjon som knapt bruker et par timer på å bli fulladet?
Regnvær og snøvær?
I Norge er vi såpass heldige at vi møter på en hel regnbue av forskjellige nedbørstyper i løpet av året.
Hvis du tenker å kjøre el-sparkesykkelen på et sted som er tynget av sludd, snø og regn, så bør du velge et produkt som eksplisitt hevder at de tåler å kjøre på regntunge dager.
Pureelectric.com melder også at til tross for at enkelte elektriske sparkesykler kan være vanntette, så anbefaler ikke produsentene å kjøre dem i regnvær:
Reperasjon og reklamering
Hvis det er noe galt med produktet ditt, så er det bedriften som har solgt deg sykkelen som skal informeres.
Alle norske nettbutikker er underlagt norsk lov. Noen av dem vil nekte for å ta inn sykkelen til reperasjon. Selv har jeg kun gode erfaringer med de nettbutikkene jeg har anbefalt i denne artikkelen.
Det har foregått en diskusjon om dette temaet på VGS debattsider VGD.no, og følgende svar er helt 100 % korrekt med tanke på retur/reklamasjon:
Du vil allikevel se at enkelte nettbutikker som selger el-sparkesykler vil prøve å hindre deg fra å levere inn ødelagte produkter til reperasjon. Dette har de ikke lov til i følge norsk lov.
Stå på kravene dine.
Men et veldig godt tips er å kjøpe fra seriøse aktører – og vi har kun lenket til gode og seriøse forhandlere i vår test.
Rengjøring
Hvor lett er det å rengjøre el-sparkesykkelen? Kan man i det hele tatt gjøre det?
Det kan man. Allikevel vil jeg anbefale at du bruker SÅ LITE vann som overhodet mulig.
Selv om de fleste el-sparkesykler er vannavstøtende, så er de fortsatt fylt med elektroniske komponenter. Det betyr at vannskader kan få produktet til å slutte å fungere.
Bruk en tørr klut og bittelitt vann. Det holder i massevis for å fjerne skitt og smuss fra el-sparkesykkelen din.
Denne guiden på Youtube viser at du kun enkelte steder (rundt hjulene) skal bruke en del vann:
Testens kriterier
Mange biter skal falle på plass når du skal kjøpe el-sparkesykkel. Vi snakker tross alt om en ganske dyr og viktig investering.
Derfor har vi vært svært nøye med å plukke ut kun de aller beste. Vi i Bilduden testet også en rekke andre elektriske sparkesykler, men de ble eliminert fra testen da de ikke besto minstekravene våre.
Alle disse el-sparkesyklene har:
- En god rekkevidde
- Fornuftig pris
- Lader fort opp (dette er faktisk veldig viktig – noen av de dårlige modellene bruker 7-8 timer på å fullade)
- Selges på trygge og seriøse nettbutikker i Norge
- Er sterke nok til å kjøre i oppoverbakker.
Jeg kommer ikke til å gå i detalj på hver enkelt av el-sparkesyklene når det kommer til hvordan de ble testet. Men du må tro meg når jeg sier at jeg har gått NØYE gjennom hver og en av dem. Og prøvd dem personlig.
For ordens skyld: jeg er en relativt stor mann på 90 kilo. Hvis de klarer å dra meg opp bakken ved Slottsparken, så er sannsynligheten stor for at de klarer det med deg også. 🙂
Hvor bør man kjøpe el-sparkesykkel (norske nettbutikker)?
Alle sparkesyklene jeg har fått anbefalt har kommet fra følgende tre nettbutikker:
1. ProShop
2. WhiteAWay
3. Kjell & Company
Det betyr IKKE at dette er de eneste gode stedene å kjøpe el-sparkesykler fra i Norge.
Men dette er nettbutikker jeg vet er 100 % seriøse, sender varen kjapt og holder seg strengt til norske lover hva angår reklamasjon og retur. Med andre ord: de anbefales av meg personlig. 🙂
Og ja. Jeg har prøvd å kjøpe ulike former for elektronikk av alle sammen…
Bør man kjøpe el-sparkesykkel fra utlandet?
Jeg har vært i kontakt med tre uavhengige kjente som har kjøpt el-sparkesykkel fra utlandet. Det inkluderer gigantiske nettsider som Alibaba (Kina) og Amazon (USA).
Samtlige angrer på kjøpet sitt.
Her er noen av de tingene som går igjen etter å ha snakket med kunder:
- El-sparkesyklene er i dårlig stand
- De kommer mangelfulle (det manglet skruer i pakken…)
- Kundeservicen er både fraværende og, når man endelig får tak i dem, mindre hyggelige.
- Lovnader holdes ikke.
- Det tar ufattelig lang tid å få tilsendt nye produkter ved reklamasjon.
- I og med at man kjøper fra utlandet, så er man ikke dekket av norsk forbrukerkjøpslov. Det er et stort problem.
Jeg vil derfor sterkt advare mot å kjøpe elektroniske sparkesykler fra utlandet. Du aner virkelig ikke hva du får i posten.
Og det kan ta opp til flere måneder å få produktet tilsendt. Hun som bestilte fra Kina fikk ikke sparkesykkelen før etter tre måneder. Første uken hun fikk den, så falt den første snøen i Oslo-området.
Typisk. 🙂
Jeg vet at denne artikkelen handlet om hvor man BØR kjøpe el-sparkesykkel. Men jeg ønsker også å advare mot enkelte nettbutikker nå som jeg har lest og hørt så mange negative erfaringer derfra.
Priser på el-sparkesykler
- Under 3500 kroner: Jeg skal ikke advare alle mot å kjøpe el-sparkesykler til under 3500 kroner. Noen budsjett-varianter er faktisk «helt OK».
Men de fleste jeg prøvde var særdeles begredelige. Jeg hørte om tekniske problemer, lang ladetid, skruer som sitter løst og generelt mange problemer. Jeg har riktignok anbefalt èn budsjettvariant i denne artikkelen. Det er også den eneste billige el-sparkesykkelen jeg mener var OK. - Mellom 3500 og 6000 kroner: Det er i dette segmentet de fleste anbefalte el-sparkesykler ligger. Slike modeller er ofte trygge, gode, kjører forholdsvis fort (opp mot 20 km/t – som er lovlig grense) og har lang holdbarhet.
- Over 6000 kroner: I dette segmentet finner du de aller kraftigste modellene. Det kan sammenlignes med å kjøpe en Tesla, BMW eller dyr Mercedes-Benz for oss bilinteresserte.
De har kraftigere motor, tar litt lengre tid å lade, har en høyere maksimal vekt og en ufattelig rekkevidde. Rekkevidden er nok kanskje det som gjør den største forskjellen. Hvor de fleste el-sparkesykler kan kjøre mellom 8 og 15 kilometer, så kan noen av de kraftigste modellene gå opp mot 45 kilometer++ uten å lade.
FAQ – Ofte stilte spørsmål
I utgangspunktet skal de ikke begynne å brenne. Men som med alle andre elektroniske apparater, så bør man ta forhåndsregler.
Alle jeg snakket med da vi testet el-sparkesyklene sa at de holdt den under oppsyn under lading. Men når sparkesykkelen verken er i bruk eller lades, så skal det veldig mye til for at det kanskje ulykker.
Jeg har hørt at det ikke er noe problem å kjøre dem i lett regn.
Men ved styrtregn, så ville jeg absolutt ikke kjørt dem utendørs. De fleste er ikke 100 % vanntette. Og hvis det skulle komme fuktskader, så er det nærmest umulig å rette opp i.
Vi har også tdiligere vist til en forskningsartikkel som sier at produsenter ikke anbefaler å bruke el-sparkesykler i regnvær.
«Må man bruke hjelm? Har man vikeplikt for biler? Skal man kjøre på fortauet eller på bilveien?»
Slike ting er det vanlig å lure på. Og veldig greit å vite.
Heldigvis har Dinside.no publisert en god artikkel som svarer på alt du trenger å vite om reglementet rundt elektriske sparkesykler.
Det er en artikkel som bør være pensum for alle som skal ferdes i trafikken på denne måten.
Maksimal fartsgrense i Norge er satt til 20 kilometer i timen. Det gjelder på alle typer veier (både privat og offentlig).
Som allerede nevnt har Dinside.no laget en eminent artikkel som oppsummerer alle lover og regler rundt elektriske sparkesykler. Verdt å ta en titt på.
Det kommer an på hvor sterk motorkraften til el-sparkesykkelen er – samt hvor tung personen som kjører er.
Hvis el-sparkesykkelen i denne testen har slitt i oppoverbakker, så har vi gjort det veldig tydelig i oversikten.
Oppsummering
Denne artikkelen er et resultat av at vi ønsker å finne Norges beste el-sparkesykkel.
Vi sier ikke at vi har funnet Norges best el-sparkesykkel. Men vi sier at denne testen er gjennomført på en helt 100 % ekte og genuin måte.
De aller fleste slike “best i test”-artikler på nettet er kun skrevet for å tjene penger. Det kaller jeg for villedning av kundene/leserne. Nå har vi faktisk gått ut i felten og prøvd å teste en rekke populære produkter som selges på det norske markedet.
Hvis du har kommentarer til de el-sparkesyklene jeg har anbefalt, så vil jeg mer enn gjerne høre fra deg i kommentarfeltet under. Dette er et tema hvor det er veldig nyttig å dele erfaringer, og jeg er klar til å høre på alt dere har å si.
Kanskje synes dere at StayClassy er en fantastisk nettbutikk? Eller at de el-sparkesyklene jeg har anbefalt er skikkelig dårlige? 🙂
Uansett er din mening velkommen.