Vår test av garasjejekker vil hjelpe deg å velge riktig i jungelen av garasjejekker der ute. Vi har sett på pris, kapasitet og spesifikasjoner, samt hva andre tester og kundeanmeldelser sier når vi kåret hvilken som var best i test.

Hvis du skal kjøpe deg en garasjejekk, anbefaler jeg den norske nettbutikken Eurodel. Der finner du stort utvalg og gode priser!

Vinnere av vår garasjejekk test

#Produkt
1Energy NE00274 – Best i test!
2Energy NE00332 – Et billigere alternativ
3Yato YT-1720 – For lave biler
4Kamasa Tools K21241 – For høye biler
5Energy NE00457 – Når ikke helt opp

1. Energy NE00274 – Best i test!

Denne testvinneren har en løftehøyde på hele 380 millimeter! I tillegg ligger den betydelig lavere pris enn lignende modeller på markedet. At den også er produsert av verdensledende ENERGY trekker heller ikke ned.

  • Godt priset
  • Bunnsold
  • Sterk
  • God løftehøyde

Spesifikasjoner

Minimum løftehøyde85 mm
Maks løftehøyde380 mm
Kapasitet2,5 tonn

2. Energy NE00332 – Et billigere alternativ

Dersom du ønsker et billigere alternativ enn testvinneren, er denne garasjejekken et godt valg. Det negative med den, er at den ikke har like god løftehøyde som de andre alternativene, men den kommer fra en kvalitetsprodusent og har fått gode kundeanmeldelser.

  • Mye for pengene
  • Kvalitetsmerke
  • Kapasitet på 2 tonn

Spesifikasjoner

Minimum løftehøyde140 mm
Maks løftehøyde300 mm
Kapasitet2 tonn

3. Yato YT-1720 – For lave biler

Yato YT-1720 er en lavprofils garasjejekk, som passer bra om du har en lav bil. Inngangshøyden/minimum løftehøyde er på kun 89 millimeter, slik at den enkelt sklir under selv lave sportsbiler. Absolutt et godt alternativ å ha i garasjen!

  • Mye for pengene
  • Kvalitetsmerke
  • Kapasitet på 2 tonn

Spesifikasjoner

Minimum løftehøyde89 mm
Maks løftehøyde359 mm
Kapasitet2 tonn

4. Kamasa Tools K 21241– For høye biler

Dersom du virkelig skal ha en kvalitetsjekk, er dette garasjejekken for deg. Det som skiller denne fra de andre vi har testet, er den høye løftehøyden. Dersom du har en høy bil, er dette nødvendig for å i det hele tatt få bilen opp fra bakken.

  • Ekstremt robust
  • Høy løftehøyde
  • For deg som har en høy bil

Spesifikasjoner

Minimum løftehøyde90 mm
Maks løftehøyde790 mm
Kapasitet2 tonn

5. Energy NE00457 – Når ikke helt opp

Energy er kjent for sine garasjejekker, og dersom du trenger en billig jekk fra denne produsenten, kan dette være et alternativ. Dessverre når den ikke helt opp til topps grunnet en ganske høy minimum løftehøyde. Totalt sett er den noe mindre robust enn testvinneren. Men, prisen er god, og dersom den passer din bil kan den absolutt være god nok.

  • Billig
  • Kvalitetsmerke
  • Når ikke helt opp i denne testen
  • Noe høy minimum løftehøyde

Spesifikasjoner

Minimum løftehøyde135 mm
Maks løftehøyde320 mm
Kapasitet2 tonn

Gode og dårlige garasjejekker – dette er forskjellene

Det finnes mange jekker på markedet, så la oss se på hva som skiller de forskjellige alternativene fra hverandre:

  • Evnen til å løfte bilen raskt
  • Evnen til å løfte bilen så høyt som du trenger for å utføre arbeidet
  • At den er lett å bruke
  • At den kan stues vekk når den ikke brukes
  • At man får mye for pengene

Unngå sløsing av penger

Dette er de tingene jeg har fokusert på i denne artikkelen. Spesielt det siste punktet. Det finnes veldig mange butikker og nettbutikker som selger garasjejekker i Norge. Og en garasjekk trenger ikke å være dyr, men det er viktig å kjøpe kvalitet.

De dårligste jekkene har vi filtrert bort, og du finner kun kvalitetsleverandører i vår test.

Hva du bør se etter når du kjøper garasjejekk

Hydrauliske garasjejekker er imponerende. Litt fysikk og ingeniørfag, og plutselig klarer vi å løfte flere tonn. Men hva bør du tenke på før du kjøper en selv?

Hva slags biltype du skal bruke jekken på

Bilmodellen du skal bruke jekken din på, spiller en viktig rolle når du skal velge rett garasjejakk. Den viktigste faktoren her er hvor høy bilen din er. Du må se på tallet som kalles inngangshøyde eller minimum løftehøyde. Dette beskriver hvor lett jekken kan komme under bilen din. Hvis inngangshøyden er på 100 mm, men avstanden mellom bilen og bakken er på 95 mm, så kan ikke jekken komme under bilen. Dette er oftest et problem på sportsbiler og senkede biler. De aller fleste jekker har en inngangshøyde på mellom 80 og 150 mm – noe som skal være rikelig for de fleste privatbiler.

Løftehøyde viser til hvor høyt jekken kan løfte bilen over bakken. Normalt finner man garasjejekker som løfter mellom 300 og 450 mm. Dersom du har en veldig høy bil, kan det hende dette ikke er nok. Om du har en pick-up eller en annen høy bilmodell bør du være oppmerksomme på dette.

Materiale

Jekker kommer i mange materialer. De vanligste er stål, aluminium eller en blanding.

Stål

Stål er det tyngste materialet som brukes til å lage garasjejekker. Dette gir solide og stødige jekker, som i tillegg blir tunge. Stål er billigere enn aluminium, så disse er ofte de billigste på markedet. De er også robuste, og trengs sjeldent å byttes, noe du sparer penger på. Nedsiden er vekten.

Garasjejakker av stål finner du som regel hos bilforhandlere og på bilverksteder, og hos hobbyfiksere som liker å fikse mye selv. Dersom du sjeldent trenger å flytte på jekken din, er stål et godt alternativ.

Aluminium

Aluminium er mindre robust og dyrere enn stål. Dersom du bruker jekken din sjeldent, kan den holde lenge, men om den blir brukt flitting kan det hende den kneler etter bare 6 måneder. Nå tenker du kanskje hvorfor noen kjøper en garasjekk av aluminium? Svaret er at de er lette, og enkle å flytte på. De kan enkelt løftes inn i bagasjerommet, og gir et lavere drivstofforbruk. Om du er ute etter en jekk som er enkel å flytte på og ikke kommer til å bruke den ofte, er aluminium et godt valg.

Hybrider

Hybridjekker er laget av både stål og aluminium. Som regel vil produsentene bruke stål på de delene som faktisk holder vekten av bilen oppe, mens aluminium blir brukt til de andre delene for å holde vekten på garasjejekken nede.

Hybridjekkene prøver å balansere mellom vekt, robusthet og pris, og som regel ender de opp midt på skalaen på alle punkter. Om jekken din kommer til å stå i garasjen din mesteparten av tiden, vil stål være det beste valget. Hybridjekker er «hverken eller».

Velg riktig kapasitet

Noe av det viktigste er å velge en garasjejekk som har riktig kapasitet. Du må finne vekten på bilen din først, og deretter velge rett jekk. Men, det er ikke noe vits å velge en jekk som tåler dobbelt så mye som vekten til bilen din. Jo mer jekken tåler, jo saktere og tyngre er det å jekke.

Finn bilens vekt

Når du skal velge hvilken garasjejekk som passer deg best, må du vite bilens vekt. Kapasiteten på de ulike jekkene er forskjellig, og det er kjedelig å kjøpe noe som ikke har nok krefter til å løfte bilen din.

Det finnes flere måter å finne vekten på bilen din på. Her er de mest effektive metodene.

Gå inn i Google og skriv: «[DITT BILMERKE] + vekt»

For eksempel: et Google-søk på «Tesla Model 3 vekt» forteller meg at Model 3 veier fra 1612 kg til 1847 kg. Da vet jeg at den veier mellom 1600 og 1850 kilo – maks.

Se i vognkortet ditt

I vognkortet ditt skal det stå bilens totalvekt. Hvis du ikke har vognkortet tilgjengelig, så kan du høre med butikken du kjøpte bilen din hos. De har kontroll på hvor mye den veier.

Se på klistremerket på innsiden av døren

De fleste biler har et klistremerke på innsiden av bildøren. Der står det hva vekten på bilen er.

Sjekk tabellen under

Det går også an å bedømme vekten ut i fra bilklassen din. Dette kan gi deg en omtrentlig pekepinn av hva slags garasjejekk du burde kjøpe. Men denne tabellen kan ikke følges til punkt og prikke.

Små biler (Nissan Micra)1200 kilo
Mellomstore biler (Audi A4)1600 kilo
Store personbiler (Audi A8)2000 kilo

NB! Det finnes mange begreper som omhandler et kjøretøys vekt. Husk at du skal ta høyde for «Egenvekt» når du skal kjøpe en garasjejekk. Egenvekt er kjøretøyets totale vekt inkludert alt påmontert ekstrautstyr, full tank og en fører på 75 kilo.

Andre begreper du ikke må ta høyde for er blant annet «Nyttelast», «Aktuell totalvekt», «Tillatt totalvekt». Etter all sannsynlighet kommer du til å mekke på bilen når den er tom, noe som gjør at «egenvekt» er sentralt.

Sikkerhet

Det aller viktigste å tenke på når du bruker en garasjejekk, er sikkerheten. Egentlig gjelder dette all type jobb du gjør på bilen din. Litt sunn fornuft holder som regel i massevis, men det er noen feller man kan gå i. Man kan på mange måter se på en garasjejekk som verkstedets motorsag. Det er ikke ofte det går galt, men når det først skjer en ulykke kan det være ille. Under gir vi deg en liste over noen grunnleggende sikkerhetsprinsipper og tips du bør lese over før du bruker jekken.

Aldri stol 100% på jekken

Selv om det tilhører sjeldenhetene, kan en jekk feile. Dersom den er gammel, ikke har blitt vedlikeholdt eller du er usikker på hvor mye den faktisk kan løfte eller vekten på bilen din, bør du være svært forsiktig. Løsningen på dette, er å bruke en løftebukk. Så fort du har heist opp bilen din, setter du et par løftebukker under den, i stedet for å stole helt og holdent på jekken. Det er også anbefalt at du vrikker litt på bilen og sjekker at den sitter, før du eventuelt legger deg under den. Som en ekstra sikkerhet kan du også legge for eksempel et bilhjul under bilen. Men dette bør brukes i tillegg til bukker, ikke som en erstatning.

Pass på at gulvet er i vater

Det er aldri en god idé å jekke opp bilen på en underflate som ikke er i vater. Det at jekken står på ujevnt terreng eller i en dårlig vinkel, kan øke sjansen for ulykker. Det anbefales derfor ikke å jekke opp bilen i oppkjørslen, men på garasjegulvet.

Hev og senk bilen sakte!

Å heve og henke bilen sakte gir deg sjansen til å oppdage eventuelle ulykker før de skjer. Det å senke bilen for raskt kan også føre til skader på bilen. Kort fortalt: ikke stress når du hever og senker bilen.

Bruk jekkepunktene på bilen din

Dette kan ikke understrekes godt nok. Bilen din har spesielle punkter på rammen som er forsterket, nettopp for jekking. Hvor disse punktene er finner du i vognkortet ditt. Som regel er det fire punkter på en bil, og de er ofte også merket på selve bilen. Du må under ingen omstendigheter jekke opp bilen din med mindre du er sikker på at du vet hvor jekkepunktene er.

Priskategorier på garasjejekker

Selv har jeg anbefalt tre ganske like produkter. Det ser i hvert fall sånn ut ved første øyekast. Men med et trent «bilverksted»-øye, så kan man se at det er ganske store forskjeller.

Under 1000 kroner: du finner veldig sjelden gode biljekker under tusenlappen. Man kan være heldig, men dette er ofte importerte varer fra Kina som ikke er tilknyttet større merkevarer. Selv vil jeg ikke kalle meg «merkebevisst» når det kommer til kjøp av denne typen produkter. Men jeg har veldig dårlig erfaring med å kjøpe noe fra et firma jeg aldri har hørt om.

Mellom 1000 og 2500 kroner: I dette sjiktet ligger de aller fleste garasjejekker. Og hvis du er en «vanlig bileier», så er dette priskategorien du bør sikte deg inn på. Modellene er ofte enkle å bruke, relativt små i størrelse og veldig brukervennlige for nybegynnere.

Over 2500 kroner: Når det kommer over denne prisen, så er det primært styrken på jekken som økes. Det vil si at de er tilpasset store SUVer, små lastebiler, maxi-taxier og andre store personbiler. Skal jeg være ærlig, så ville jeg neppe brukt over 3000 kroner på en garasjejekk. Man kan få veldig høy kvalitet til litt over 2000 kroner på det norske markedet. Men, om man løfter bilen mye opp og ned, kan det være verdt å investere i en skikkelig jekk.

Oppsummering av testen

Det finnes garasjejekker der ute som både er rimelige, stødige og solide. Og jeg har funnet dem fram til deg i denne artikkelen.

Mange tenker at «jekk er jekk». Men så feil kan man ta. Det finnes veldig store forskjeller på de ulike produktene; mest av alt på hvor sterke og smidige de er. Hvis man først kjøper en garasjejekk og senere finner ut at den ikke passer den nye bilen din, så må du plutselig ut på markedet igjen. Derfor anbefaler jeg deg å kjøpe en jekk som har en lav inngangshøyde og en høy løftehøyde. Og som ikke koster mer enn 3000 kroner.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan bruker jeg en garasjejekk?

Parker bilen din på et flatt og solid underlag. Sett jekken under jekkpunktet på bilen din. Pump håndtaket til jekken når rammen på bilen din, og deretter pumper du videre til du har nådd ønsket høyde. Så må du sikre bilen din med noen løftebukker, og til slutt pumpe ned jekken og fjerne den. Bruk god tid, hev og senk bilen sakte!

Hvor lenge kan en garasjejekk vare?

Det kommer helt an på hvor mye du bruker den – og på kvaliteten på produktet. En aluminiumsjekk som blir brukt mye kan ta kvelden etter noen måneder. Men robuste ståljekker kan vare lenge.

Hvordan finner jeg riktig jekk til bilen min?

Finn en som tåler vekten av bilen din, og er lav nok til å få plass under rammen. Pass på at maksimal løftehøyde er høy nok for bilen din.

Hvis du har spørsmål om kjøp av garasjejekker, så kan du stille de i kommentarfeltet under artikkelen.