De fleste nordmenn kjenner til problemet alt for godt. Man står opp tidlig, får i seg morgenkaffen og skal sette seg i bilen. Men der blir du møtt av en bil som har et tynt lag av frost/is over alle vinduene.

Hvem har vel ikke opplevd det?

Og det er vel også muligens grunnen til at du har klikket deg inn på denne artikkelen. 🙂

Det å skru på «aircondition på full varme» kan være en semi-kjapp løsning. Men det bruker mye bensin/strøm og øker også sannsynligheten for at frontruten din får sprekker.

Ikke alle mennesker har særlig mye tålmodighet om morgenen. Det å stå opp 30 minutter tidligere på vinteren virker ikke som særlig god bruk av tid.

Heldigvis finnes det noe som heter isskrape. Mange går på nærmeste bensinstasjon og rasker med seg en isskrape til 19 kroner. Det kan være en stor feil.

I denne artikkelen går jeg igjennom:

  • Hvilke isskraper som er de beste på markedet*
  • Hva som gjør en isskrape god
  • Hvilke alternativer du har hvis du ikke har skrape tilgjengelig
  • En oversikt over ofte stilte spørsmål

*= Jeg har selvfølgelig personlig kjøpt og prøvd alle skrapene som omtales i artikkelen. Og mange flere. De isskrapene som ikke ble anerkjent som gode nok, er tatt vekk og ikke omtalt.

Dårlig tid? Her er Norges to beste isskraper til bil

Universal snøbørste med skrape

Kostnad i skrivende stund: 129,- kroner

Skrape/snøbørste 37 cm

Kostnad i skrivende stund:
39,- kroner

Hvorfor er dette testvinnerne?

Det er det flere grunner til. Produktene er også forholdsvis like (til tross for at prislappen er ganske ulik).

  • De er begge veldig sterke (hardplast)
  • God størrelse på skrapen. Det gikk fort å fjerne is fra rutene
  • Begge kommer med børste
  • Kan enkelt kjøpes på nett veldig billig

Hva er galt med de dyrere/billigere modellene?

Jeg prøvde helt sikkert 10-15 isskraper før jeg falt ned på disse to.

Desto billigere de ble, desto mindre sjanse var det for at de hadde snøbørste. Og hvis du har prøvd èn gang å fjerne løs rim/snø med undersiden av armen din (med jakke på), så vet du at det ikke er særlig behagelig.

De dyrere versjonene (250 kroner+++) skjønner jeg ikke hvorfor noen skulle kjøpe. Det er det ingen grunn til.

Hva er det som gjør en isskrape til en god isskrape?

Mange tenker nok at «herregud, er det så stor forskjell på isskraper til bil? Det kan det vel umulig være?»

Men joda. Det er spesielt tre ting som gjør forskjellen.

1. Skrapens materiale

Du kan ikke presse alle typer materiale mot en bilrute og håpe på det beste. Isskraper er laget i et materiale som gjør at det er skånsomt mot ruten din – og derfor ikke lager riper.

Nettopp DERFOR er det en dårlig idè å ta frem en gammel avis eller bilens instruksjonsbok når du har «glemt isskrapen i leiligheten». 😉

2. Snøbørste inkludert

Mange av testens isskrapere var rett og slett en liten, kvadratisk plastbrikke.

Ubrukelig! Håpløst!

Hvis man ikke har en god snøbørste inkludert, så tar det jo dobbelt så lang tid å fjerne is og snø fra ruten din. Spesielt i Norge hvor det pleier å snø ganske mye på vinterstid.

3. Størrelsen og kvaliteten på «håndtaket»

Avhengig av hvor kaldt det er og hvor tjukk isen er, så må du nok regne med å bruke en del kraft for å få ruten din fri for is. Da er det helt essensielt at du har en isskrape som «tåler en trøkk».

Begge de produktene jeg anbefalte i denne testen har blitt presset veldig hardt mot både frontrute og andre materialer for å sikre seg at de ikke knekker. 🙂

Har du ikke kjøpt isskrape? En kikk på alternativene

Hvis du akkurat nå står med mobilen i hånda og har en frossen bil, så kan det være greit å vite at det finnes alternativer.

Det aller beste vil være å bruke en isskrape. Men det finnes andre metoder der ute. 🙂

La oss ta en kikk på dem.

#1: Varmt vann

Det kan kanskje være fristende å helle kokende vann over frontruten sin?

Prinsippet er enkelt. Det varme vannet vil smelte isen. Deretter kan man bruke vindusviskerne til å fjerne det som skulle være igjen.

Selv om det kan virke som en effektiv metode, så er det faktisk potensielt farlig for ruten din. Når ruten går fra veldig kald til (ekstrem) varm temperatur, så kan det lett slå sprekker.

PS! Hvis du allerede har sprukket ruten din ved bruk av denne metoden, så har jeg en guide til å fikse «små riper på frontruten selv«. 😉

#2: Alkohol spray-on isspray

Selv om dette ikke er så utbredt i Norge, så har jeg sett enkelte butikker selge det.

Slike isspray-produkter sies å ha veldig god effekt mot is.

Selv har jeg ikke brukt det, men får bare tro på det jeg leser på internett.

Det er et par ulemper med slike produkter:

  • De inneholder farlige stoffer
  • De funker ikke like bra som en skrape

Disse sprayene skal visstnok fungere fordi alkohol har et lavere frysepunkt enn vann. Når alkoholen blir blandet med vannet/isen på ruten, så vil det automatisk «gå vekk».

En Youtube-video forklarer dette bedre enn jeg kan. 😉

Video: Slik lager og bruker du din egen alkohol-spray for å fjerne is på bilruta

#3: Skru på varmen på «full guffe»

Uavhengig av hva som står i denne artikkelen, så er det nok denne løsningen flest nordmenn vil velge.

Det er vel deilig å sitte inne og varme seg opp mens bilen blir gradvis varmere – og frosten på ruten sakte forsvinner?

Joda. Det er det.

Men det gir samme prinsipp som ved varmt vann. Hvis bilen blir for varm for raskt, så er det mulig at du ser sprekker på frontruten.

Du bruker også mye strøm og drivstoff ved å gjøre det. Det koster deg penger.

FAQ – Ofte stilte spørsmål

Q: Kan jeg ikke bare kjøre med halv-frosne ruter?

Det virker kanskje som en god idè. «Jeg ser jo tross alt veien», tenker du.

Men du er en fare for trafikken hvis du ikke har et bredt syn både foran og bak bilen. Det er en grunn til at politiet ser veldig alvorlig på slike tilfeller. Avisa itromsø kunne meddele at hele 374 personer fikk bot for å ikke ha skrapt frontruta si godt nok i løpet av år 2017.

Q: Bør jeg kjøpe en isskrape med vott?

Gud forby!

Jeg kjøpte hele tre forskjellige isskraper med vott. Og alle er nær sagt umulige å skrape bilen med på en effektiv måte. Det er det absolutt verste produktet jeg har kjøpt.

Det ser kanskje smart ut, men det er ufattelig lite praktisk. Jeg endte med å ta hånden ut av votten og bruke utsiden av votten som «håndtak» for å i det hele tatt få skrapt litt av ruten.

Q: Kan jeg bruke spylevæske og vindusviskerne for å fjerne is fra frontruten?

Du kan prøve. Men jeg tviler på at du kommer til å få et særlig godt resultat.

Spylevæske er ikke laget for å fjerne is. Det er heller ikke vindusviskerne dine. Ikke bare står du i fare for å sløse spylevæske. Det er også en liten fare for at vindusviskerne blir slitt/knukket hvis de prøver å fjerne tungt materiale.

Sammendrag

Av alle isskrapene jeg testet, så var det to som skilte seg ut positivt:

I tillegg til disse isskraperne, så finnes det mange andre metoder å fjerne is fra bilruten sin på. Mange av dem er, som tidligere nevnt, ikke å anbefale. Du kan både stå i fare for å skrape opp, men også sprekke frontruten.

Og det kommer til å bli dyrt. 🙂

Har du andre tips til isskrapere som kan funke? Eller vet du om noen kjappe «hacks» for å få bilruten fri for is?

Kommentarfeltet under artikkelen er åpen – og jeg gleder meg til å høre om dine erfaringer og spørsmål!