Esport blir stadig mer avansert og en av de nyeste tilskuddene er esport racing. Her kan man følge simuleringer av kjente motorsport konkurranser med tilfeldig utfall og høy spenning. Dette er noe vi har sett i fotballverden flere ganger allerede, men for motorsport er det forholdsvis nytt. Såkalt simracing har blitt stadig mer populært – og særlig som et tilskudd hos bookies.
Her er det gjerne kryptobaserte operatører som leder an i utviklingen. Mange spillere har skiftet til LTC, ETH, DOGE eller annen valuta for lenge siden og det dukker stadig opp nye krypto casinoer – norge-casino.com for norske spillere. Det er langt enklere å spille med kryptovaluta enn mange tror, selv om det fortsatt ikke er blant de mest populære betalingsmetodene. Det som derimot taler til fordel for slike operatører er deres utvalg esport og sim-varianter.
Men hva er det som gjør esport racing så spesielt? Hvordan henger det sammen med ekte motorsport? Og hvorfor vekker denne digitale utviklingen interesse hos aktører som kryptocasinoer og bettingplattformer?
Fremveksten av esports-racing
Simracing har utviklet seg fra enkle arkadespill til ultrarealistiske simuleringer som krever samme ferdigheter, reaksjonsevne og taktikk som ekte racing. Spill som iRacing, Assetto Corsa og Gran Turismo gir spillere muligheten til å konkurrere på nøyaktig gjenskapte baner med fysiske modeller som speiler virkeligheten ned til minste detalj.
Denne realismen har fanget oppmerksomheten til flere store e-sportarrangører og ikke minst de store arrangørene av motorsportarrangementer. Under koronapandemien tok både Formel 1 og NASCAR i bruk esports-racing for å holde fansen engasjert, med virtuelle Grand Prix-løp hvor ekte førere som Max Verstappen, Lando Norris og Charles Leclerc deltok. Dette var et avgjørende øyeblikk som viste at esports-racing ikke bare var underholdning, men en legitim konkurransearena.
Det er denne interessen som simracing og e-sport nå bygger videre på. For selv om de ekte sjåførene er tilbake bak rattet, så er det mange som fortsatt vil ha mer underholdning enn det man får ut av en enkelt sesong.
Esports som vei inn i ekte motorsport

I en sport hvor inngangsbilletten ofte er ekstremt høy, har simracing åpnet dørene for talenter uten store økonomiske ressurser. Tradisjonelt må unge førere starte i gokart og jobbe seg opp gjennom dyre juniorserier før de får sjansen på høyere nivåer. Esports-racing har imidlertid skapt en demokratisert inngang til motorsport.
Et av de mest kjente eksemplene er Jann Mardenborough, som vant Nissan GT Academy – en konkurranse som tok simracere og ga dem muligheten til å konkurrere i ekte løp. Mardenboroughs ferdigheter i den virtuelle verdenen førte til en karriere innen GT-racing, langdistanseløp og Le Mans. Tilsvarende historier har vist at esports kan være en reell rekrutteringsarena for motorsport om det brukes riktig.
Esport blir stadig mer populært i bettingverden
Etter hvert som esportsracing har fått større anerkjennelse, har det også tiltrukket seg interesse fra online casinoer og bettingselskaper. Når det finnes arrangementer med mulighet for odds – og en allerede godt etablert fanbase – er bransjen kjapt ute med å finne mulighetene. Dette skyldes flere faktorer:
- Økt engasjement blant fans – Motorsporttilhengere følger i økende grad esportsracing like seriøst som ekte konkurranser. Med millioner av seere på virtuelle Grand Prix-løp, ligger det et stort potensial for bettingmuligheter på e-sport, på samme måte som tradisjonell motorsport.
- Presis data og analyse – I motsetning til ekte racing, hvor uforutsigbare faktorer som vær og mekaniske feil kan spille en stor rolle, gir esportsracing et kontrollert miljø med nøyaktige data. Dette gjør det enklere for bettingplattformer å sette riktige odds og utvikle nye spillmarkeder.
- En yngre, digitalt orientert målgruppe – Esports-racing appellerer til en teknologivennlig generasjon, som allerede er vant til gaming og strømming. Dette gjør at bettingselskaper ser muligheter for å tiltrekke seg en ny kundegruppe gjennom esports-betting.
Fremtiden for esports-racing og motorsport
Sammenhengen mellom esportsracing og ekte motorsport blir stadig tettere. Store racingteam rekrutterer nå talenter fra simracing-ligaer, og merker som Ferrari, Mercedes og Red Bull Racing har egne esports-divisjoner.
Samtidig ser bettingbransjen store muligheter i dette voksende markedet. Vi kan forvente mer avanserte odds på esports-racing, live betting under løp, og partnerskap mellom simracing-ligaer og spillselskaper.
På mange måter representerer esportsracing en perfekt blanding av ferdigheter, teknologi og underholdning. Og etter hvert som denne bransjen fortsetter å vokse, vil både motorsport og bettingindustrien måtte holde tritt med utviklingen.
Oppsummering
Selv om vi bare har sett starten på hva simracing og e-sport kan utvikles til, har allerede ekte motorsport tatt notis av de unge tallentene. Dette skyldes at de selv på virtuelle kjørebaner må vise til raske reaksjonsevner, kjøreegenskaper og det man ser etter i en profesjonell sjåfør. Videre byr det på en helt ny arena hvor de store merkevarene kan utvide sitt tilbud og ikke minst åpne opp for at man kan bygge nye vertikaler. Dette er noe flere store spillselskaper allerede har fanget opp gjennom virtuelle ligaer og turneringer, samt muligheten for betting på virtuelle mesterskap.